In een blended context ben je niet de kennisbron en overdrager van feiten, begrippen en inzichten, maar richt je je focus op:
- het ontwerpen en het ontwikkelen van leertrajecten;
- het onderhouden van die leertrajecten op inhoudelijk, didactisch en onderwijstechnologisch gebied;
- kwaliteitsbewaking van de leertrajecten.
De rollen die je vervult zijn onder meer:
- Ontwikkelaar van digitale leerstof : je construeert uitdagende vragen en opdrachten, je zet ICT in volgens TPACK.
- Begeleider: je geeft feedback die de leerder aanzet tot denken. Je cursisten begeleiden elkaar en geven elkaar feedback.
Je structureert de contacten met je cursisten. Je coacht hun leerproces en -traject, je intervenieert in het leerproces. Je genereert communities en je houdt die in stand. - Examinator: je geeft feedback op digitale portfolio’s, elektronische evaluaties, opdrachten…
- Facilitator van probleemgestuurd onderwijs: je construeert aantrekkelijke cases (met behulp van audiovisuele info), online cursussen (bv. Capisj)…
- Facilitator van projectonderwijs: je selecteert authentieke werksituaties/projecten. Je ondersteunt werkprocessen digitaal.
Kortom, plaats- en tijdsonafhankelijke (individuele) ondersteuning bieden, bijsturen en feedback geven, zijn essentieel bij blended leren.
Win het vertrouwen van je cursist
… door middel van volgende stappen:
- Toegang tot en verkennen van de technologie: je cursist moet optimaal gebruik kunnen maken van de leeromgeving.
- Socialisatie: interactie tussen je cursisten.
- Informatie-uitwisseling en uitvoering van opdrachten, uitwisseling onderling en met de lector.
- Kennisconstructie: discussie, groepsdynamiek.
- Ontwikkeling: reflectie en samenwerkend leren.