Rol van de lesgever

In een blended context ben je niet de kennisbron en overdrager van feiten, begrippen en inzichten, maar richt je je focus op:

  • het ontwerpen en het ontwikkelen van leertrajecten;
  • het onderhouden van die leertrajecten op inhoudelijk, didactisch en onderwijstechnologisch gebied;
  • kwaliteitsbewaking van de leertrajecten. 

De rollen die je vervult zijn onder meer:

  • Ontwikkelaar van digitale leerstof : je construeert uitdagende vragen en opdrachten, je zet ICT in volgens TPACK.
  • Begeleider: je geeft feedback die de leerder aanzet tot denken. Je cursisten begeleiden elkaar en geven elkaar feedback.
    Je structureert de contacten met je cursisten. Je coacht hun leerproces en -traject, je intervenieert in het leerproces. Je genereert communities en je houdt die in stand. 
  • Examinator: je geeft feedback op digitale portfolio’s, elektronische evaluaties, opdrachten…
  • Facilitator van probleemgestuurd onderwijs: je construeert aantrekkelijke cases (met behulp van audiovisuele info), online cursussen (bv. Capisj)…
  • Facilitator van projectonderwijs: je selecteert authentieke werksituaties/projecten. Je ondersteunt werkprocessen digitaal.

Kortom, plaats- en tijdsonafhankelijke (individuele) ondersteuning bieden, bijsturen en feedback geven, zijn essentieel bij blended leren.

Win het vertrouwen van je cursist

… door middel van volgende stappen:

  1. Toegang tot en verkennen van de technologie: je cursist moet optimaal gebruik kunnen maken van de leeromgeving.
  2. Socialisatie: interactie tussen je cursisten.
  3. Informatie-uitwisseling en uitvoering van opdrachten, uitwisseling onderling en met de lector.
  4. Kennisconstructie: discussie, groepsdynamiek.
  5. Ontwikkeling: reflectie en samenwerkend leren.
Ondersteuning via het e-platform