Voordelen
- Je begeleiding staat los van tijd en ruimte, je vermijdt reistijd en extra kosten.
- Je voert een voortdurende dialoog met je lerende, bovendien helpt schrijven het ordenen van je gedachten.
- Je begeleidt als het daadwerkelijk nodig is.
- Het leerproces wordt automatisch digitaal gearchiveerd.
- Je begeleidt op basis van digitaal aangeleverde producten en activiteiten.
- Je kan makkelijk leren en samenwerken met collega’s en cursisten van verschillende campussen.
- Je creëert meer ruimte en tijd voor reflectie.
Nadelen
- Bij sommige tools (e-mail, chat, discussieforum …) is enkel schriftelijke communicatie mogelijk. Zulke e-coaching en communicatie vereist zeer goede uitdrukkingsmogelijkheden. Een geschreven tekst kan immers anders ‘overkomen’ dan bedoeld.
- Het is lastiger om een vertrouwensrelatie op te bouwen, wanneer er geen live coachingsactiviteiten of bijeenkomsten plaatsvinden.
- De afstemming tussen de coach en de lerende kan soms moeilijk tot stand komen.
- Grotere kans op misverstanden zonder dat ze opvallen.
- Vanaf het eerste moment doe je meer beroep op de zelfstandigheid, het ‘eigenaarschap’ van de lerende.
- Het vraagt tijdsmanagement van de e-coach en heldere afspraken over je verwachtingen tegenover de deelnemer.
- Volgens onderzoek is de tijdsinvestering groter dan face to face onderwijs.
- Er is nood aan een rustige werkomgeving.
Spanningsvelden
Om valkuilen en ontgoocheling te vermijden is het belangrijk dat je de nodige aandacht besteedt aan de mogelijke spanningsvelden.
Lees ook verder onder integratie in de opleiding_ontwikkelteams.